Angelika-Kauffmann-Saal, Schwarzenberg
Angelika-Kauffmann-Saal, Schwarzenberg
Angelika-Kauffmann-Saal, Schwarzenberg
Angelika-Kauffmann-Saal, Schwarzenberg
Angelika-Kauffmann-Saal, Schwarzenberg
Angelika-Kauffmann-Saal, Schwarzenberg
Hohenems
Hohenems
Markus-Sittikus-Saal, Hohenems
Markus-Sittikus-Saal, Hohenems
Schwarzenberg
Schwarzenberg
Markus-Sittikus-Saal, Hohenems
Markus-Sittikus-Saal, Hohenems
Schwarzenberg
Schwarzenberg
Garten beim Markus-Sittikus-Saal, Hohenems
Garten beim Markus-Sittikus-Saal, Hohenems
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2005   Financial Times, London, England

The two horn players summoning members of the audience to their seats add a touch of Bayreuth. But in spite of the deference to the famous Wagner-fest in Germany, where a brass chorale paves the way for performances, Austria's Schubertiade is unique. Unlike Bayreuth and Wagner, the Schubertiade, held in the small village of Schwarzenberg in the western Vorarlberg province, does not showcase the works of just one composer. Moreover, in spite of the festiva's name, Franz Schubert, one of Austria's most famous and prolific musicians, had no link whatsoever with the small village near Lake Constance where the internationally renowned festival is now held. »Schubert hardly ever left Vienna in his short lifetime, apart from occasional trips to Salzburg or Linz, and he'd almost certainly never heard of Schwarzenberg«, says Gerd Nachbauer, the Schubertiade artistic director and guiding light since its inception. Such historical details have not prevented the Schubertiade gaining a reputation as some of the finest chamber music festivals in the world.

2005   BBC, London, England

In an Austrian village amid majestic Alpine scenery where distant cowbells are usually the only sound, the curtain has gone up on one of the world´s most unusual classic music festivals. Five minutes before the start of each concert, two horn players stand outside the concert hall, built in the mountain chalet style, and play a short duet. This is the signal for those who have been strolling through the green meadows arount the beamed concert hall – constructed entirely of wood from local forests – to take their seats.

2004   Die Welt, Berlin, Deutschland

Draußen vor dem Saal, im Naturfoyer, freuten sich die Kühe über Löwenzahn und Klee im Wechsel von Sonne und Regenschauern, drinnen erging sich der Harfner in ernsten Gesängen, sehnte sich Mignon nach Zitronen und Goldorangen, mimte Bostridge den Chorus in der Gretchen vom Teufel bedrängt zeigenden Szene im Dom so schrecklich fahl wie vergnüglich. (...) Mehr davon, bitte! Dann wird das friedvoll abgeschiedene Schwarzenberg bald zum Nabel der Kammermusikwelt.

2004   New York Times, New York, USA

Another Alpine connoisseur's delight is found in the far-western Austrian town of Schwarzenberg in the Vorarlberg Alps. This is the remarkable Schubertiade, devoted mostly to that composer. Nearly every famous lieder singer imaginable appears here annually, along with a lot of fine chamber ensembles and solo instrumentalists. The names say it all. If you want a crème de la crème festival, maybe even creamier than Verbier, this is the one.

2004   Opernwelt, Berlin, Deutschland

Die Kuhglocken bimmeln authentischer, als es in der Sechsten von Mahler jemals der Fall sein könnte. Die Bächlein rauschen frischer und wunderheller, als es der Wanderbursch der »Schönen Müllerin« uns suggerieren kann. Auf grünen Matten weidet, ganz wie es in der »Schöpfung« heißt, »das Rind, in Herden abgeteilt«. Sind wir in einem künstlichen Paradies? In einem Paradies der Kunst? Wohl kaum. Wir sind in Österreich, wo es, trotz hinzugekommener Sägewerke und Baumärkte, noch immer Landstriche gibt, in denen man erleben kann, was Mahler, Schubert oder Haydn an Atmosphäre inhalierten und durch Musik transportierten. Dem heutigen Besucher, der diese Musik im Kopf mitbringt, scheint solche Landschaft nicht nur pittoresk, sondern vollgesogen mit Klängen. Man lauscht in die Stille, und das eigene akustische Gedächtnis öffnet sich.

2003   Luxemburger Wort, Gasperich, Luxemburg

Franz Schubert in Schwarzenberg: ich kann mir keinen passenderen Rahmen für die Gattung Lied vorstellen. Weil sich hier Landschaft und Musik, Größe und Intimität zu friedlicher Harmonie vereinigt haben. Erwähnen wir noch das vorzügliche organisatorische Ambiente: Verkaufsausstellungen, ein Antiquariat »Schubertiana«, eine Verkaufsstelle (CDs, Schubert-Literatur) im Foyer des Angelika-Kauffmann-Saales. Und als Erinnerung darf der Besucher ein ausführliches und prächtig gestaltetes Schubert-Buch (350 Seiten) als Programm mit nach Hause nehmen. Eine »Schubertiade« auf höchstem Niveau!

2003   Dallas Morning News, Dallas, USA

So you’ve seen everything. You don’t believe in miracles. You’re a music lover and you like to travel. You have visited the highly praised music festivals in Europe and the USA. So you won’t have overlooked the jewel that’s hidden at the foot of the Alps amid mountains of raw and unspoiled beauty, right? But since so few Americans have found their way to the Schubertiade, maybe you too are among those who haven’t discovered it yet.

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»Die Schubertiade Hohenems und Schwarzenberg zieht seit Jahrzehnten das liedaffine Publikum aus ganz Europa an, und daran hat sich nichts geändert, mag man die Gattung Lied auch immer wieder totsagen.«

St. Galler Tagblatt, Schweiz